17 noiembrie 2011

Voi stiti sa acordati primul ajutor?

Nu dupa ureche, nu dupa cum ati vazut prin filme sau seriale cu medici, nu din discutii cu amicii la bere ci oarecum informat si instruit de niste oameni in masura s-o faca. Ca cine stie cand ajungi intr-o stituatie neprevazuta si apoi ramai cu sechele ca n-ai stiut ce sa faci sau ai facut mai mult rau decat bine. Eu recunosc ca n-am nici o idee, adica am una asa "i know cpr" si-o imagine romantata despre respiratia artificiala aplicata unei d-re, dar totusi, traim vieti reale nu fragmente literare si nu-ti garanteaza nimeni ca n-o sa ai vreun rol principal vreodata.


In cazul asta ce ne opreste sa facem niste cursuri gratuite predate de medicii SMURD. Va puteti inscrie aici si veti fi anuntati cand se organizeaza unul in orasul vostru. O campanie initiata de Asociatia React si Vodafone.

5 comentarii:

  1. dupa enspe ani de participare la concursurile de Sanitari priceputi I can say I know the basics si nu numa :) sper sa nu le aplic in real life niciodata

    RăspundețiȘtergere
  2. Am facut si eu de vreo 2 ori in viata cursuri din astea, m-am incurcat ingrozitor in timpul exercitiului, pe cand altii pareau sa "prinda" totul efectiv din zbor, pana acum e cu totul probabil sa fi uitat daca trebuie sa faci 5 apasari pe piept si o rasuflare, sau alt numar, am impresia ca s-a mai modificat intre timp, si tot ce pot sa sper si eu este ca sa nu trebuiasca sa dau eu primul ajutor cuiva vreodata ca sa nu-l omor tocmai eu definitiv din greseala in loc sa-l salvez, desi, pe de alta parte sper ca daca voi fi eu vreodata in situatia de a avea nevoie de prim ajutor, sa fie in jurul meu cat mai multi elevi talentati absolventi de cursuri recente si cat mai updated de acest fel de ajutor de urgenta !

    RăspundețiȘtergere
  3. Acum ca am verificat, chiar ma simt obligat sa anunt ca au fost facute niste modificari recente din 2010 propuse de American Heart Association si Comitetul International de Legatura pentru Resuscitari !

    Deci,

    a) in cazuri de stop RESPIRATOR, inclusiv INEC, se continua recomandarea pt. secventa A (check airways, dati capul pe spate si barbia in sus sa deschideti cat mai bine caile aeriene, si inlaturati eventuale obstructii), B (check breathing, punand eventual obrazul in fata gurii/nasului sa vedeti daca sufla), C (check circulation, si treceti direct la compresii pe piept, la o rata de 100/minut, la o adancime de vreo 5 cm cu ambele maini la adulti, cu o mana la copii, si cu 2 degete aratator si mijlociu pana la aprox. 4 cm adancime la bebelusi, fara a mai incerca obligatoriu si respiratia gura la gura, dar daca doriti sa o faceti si pe aia, rata e 30 de compresii si 2 rasuflari, si iar 30 de compresii si 2 rasuflari, etc., la adulti, si 15/2 la copii);

    b) in TOATE celelalte cazuri, ordinea e acum C (circulation/compressions), A (check airways), B (breathing, respiratia), deci COMPRESIILE sunt de fapt cele mai importante deoarece ele ajuta circulatia sangelui catre cap/creier fie ca persoana respira sau nu, deoarece aia e cel mai important de asigurat pana vine Salvarea.

    Inca o chestie practica de tinut minte este si

    DR s CAB (general), sau DR s ABC (inec).

    Il descriu pe primul ca e valabil pt. mai multe situatii plus ca e mai usor de tinut minte (ganditi-va si voi la un "doctor" care "fluiera" (s) dupa un "cab"/taxi !): DR s CAB !

    D= danger ! asigurati-va dvs. mai intai ca nu sunteti in pericol dvs. inainte sa sariti sa ajutati pe altul, poate e cutremur si va cade un perete in cap, de exemplu, sau vine un trunchi de copac carat de ape drept in capul dvs. cat incercati sa o salvati pe bunica lesinata de frica inundatiei pe vreun acoperis, etc. !

    R= response ! Vedeti daca persoana pe care doriti sa o ajutati e chiar in caz de nevoie de prim ajutor sau poate ca doar doarme linistit mai adanc dupa vreo betie. Strigati-i si dvs ceva sa vedeti daca deschide ochii, si pe urma, cauzati-i ceva durere daca nu raspunde la voce, ciupiti-l tare de ureche sau cu incheietura mainii intre baza degetelor si dosul mainii, apasati-l tare pe piept, (cred ca e bine sa va cumparati un box din ala de metal purtat de gangsterii batausi ca accesoriu de just in case, ca e mai dureros cu ala !)

    s= daca chiar nu raspunde in nici un fel, nu flutura din ochi, nu geme, nu incerca nici macar reflex sa duca o mana catre locul durerii, este cazula sa incepeti sa SHOUT/ sa tipati dupa HELP/AJUTOR ! Eventual sa sunati la 112.

    Si pe urma incepeti CAB pana vine Salvarea sau cineva.

    (Am scris astea in felul asta mai mult pt. mine sa le tin si eu minte ca zau ca altfel nu reuseam nici eu niciodata sa le tin minte altfel !)

    RăspundețiȘtergere
  4. Si, bonus, just for fun, in legatura cu a fi "Bun Samaritean", adica de a ajuta un strain asa din altruism, uite ce s-a intamplat chiar cu niste seminaristi (deci viitori preoti !) care fusesera invitati, ca experiment, la o conferinta tocmai despre parabola Bunului Samaritean !

    http://www.experiment-resources.com/helping-behavior.html

    Cine vrea sa mai citeasca despre alte feluri in care omul nu prea e om fata de semeni:

    http://www.cracked.com/article_16239_5-psychological-experiments-that-prove-humanity-doomed.html

    RăspundețiȘtergere

Comentezi?